BILLEDGALLERI

På denne del af hjemmesiden vises de af Peter Tom-Petersens billeder, som jeg efterhånden får kendskab til undervejs i min registrering af hans arbejder. Registreringen tager sigte på en gang at kunne lave en fortegnelse over Peter Tom-Petersens malerier, men her i galleriet vil også blive vist enkelte tegninger og grafiske arbejder, som har særlig interesse for registreringen.   

Billederne indsættes så vidt muligt i kronologisk rækkefølge i forhold til, hvornår de er udført. Galleriet vil blive udvidet efterhånden som der kan tilføjes nye registreringer.  

Mit kendskab til nye billeder skyldes for en stor del mine undersøgelser af danske kunstauktioner, men også henvendelser til hjemmesiden fra private ejere af billederne. Jeg takker for denne medvirken og bringer med glæde gengivelse af billederne, hvis jeg får fotografens tilladelse. 

Hvis du selv har malerier eller tegninger af Peter Tom-Petersen, hører jeg meget gerne fra dig, så disse også kan indgå i registreringen. Benyt venligst min mail-adresse ved menupunktet KONTAKT OG LINKS.

Erik Tom-Petersen

november 2012

"Interiør fra hjørnestue, Gammeltorvs Apotek", oliemaleri, 71x71 cm. ca. 1883, privateje.

 

Motivet er fra apotekerfamiliens lejlighed over apoteket på Gammeltorv i København. Uden for vinduerne skimtes bygningerne omkring torvet og i baggrunden Vor Frue Kirkes tårn. Personen ved symaskinen er Peter Tom-Petersen mor, Maren Andrea Tullin Petersen og den stående pige er sandsynligvis hans søster Helga Tullin Petersen. Maleriet har tidligere tilhørt sidstnævnte og er stadig i familiens eje.

(Reg. aug.2012)

"Mælkedrengen fra Mölle", oliemaleri, ca. 1884, 28x13,5 cm, privateje.

Billedet er antagelig et studie til drengen på maleriet "Ved et mælkeudsalg

i en svensk landsby" fra 1884.

Dette maleri gengives herunder i en tegnet version fra kataloget til

Charlottenborgs Forårsudstilling 1885.

Drengen er også benyttet som staffagefigur på et andet maleri fra

Rygård på Fyn, malet 1888. 

(Reg. juli 2013)

"Ved et mælkeudsalg i en svensk landsby", tegning af oliemaleri, 100x108 cm, 1884, privateje

 

Motivet gengiver Möllebergsbacken i byen Mölle på Kullen. Huset, man ser først på bakken,

er "Gröna änkans" butik med salg af mælk. Enken Katarina Jönsson omdannede i 1880erne

huset til pensionat samt senere sammen med sine døtre til Hotel Mölleberg.

Maleriet blev udstillet på Charlottenborgs Forårsudstilling 1885, nr. 329. Det var til salg på

auktion hos Kunsthallen i 1993, og det gengives her efter tegnet version i kataloget til

Forårsudstillingen 1885. Tegningen er dateret 1885, og målene under er i tommer.

(Reg. juli 2013)

"Aalborg, set fra Skovbakken", tegning, 22,5x35,5 cm, dateret 7/6 1884, privateje.

 

Tegningen er udført til bogen "Danmark i Skildringer og Billeder", udgivet af M. Galschiøt, bind 1, side 174, 1887.

I motivet ses neden for bakken en række små træer langs Almen Kirkegård og lige over træpartiet i byens kan skimtes den gamle banegård (nedrevet 1902) og husrække ved Prinsensgade (som den gang hed Jernbanevej). Over husene ses Skt. Budolfi Kirkes tårn. (Reg. feb. 2013) 

"Gadeparti med en tjenestepige og en landarbejder", oliemaleri, 25x26 cm, 1885, privateje.

Dateret med signatur 23/8 1885.

Billedet er et studie til staffagefigurer til maleriet "Gade i en lille by (Ribe)" fra 1885. Dette maleri

kendes i to lidt forskellige udgaver som begge er gengivet på trykte reproduktioner i samtiden.

På det ene ses kun manden med åget i baggrunden. Begge gengives herunder, og udgaven med

kvinden siddende i døråbningen ses til højre (fra avisartikel).  I følge oplysninger fra Ribe Lokalarkiv er

den siddende kvinde, Maria Mortensen og manden, avlsbruger Lorents Andreasen, Bispegade 29.

(Reg. feb. 2014)

"Gade i en lille by (Ribe)", oliemalerier, 144x107 cm, 1885, ukendte ejere.

 

Billedet til venstre er gengivet efter et foto, der har tilhørt kunstneren. Det andet er gengivet efter avisartikel om en af de talrige reproduktioner efter maleriet. På nogle af disse reproduktioner ses teksten: "Ka do fo mej te aa le, men do maa ett killer mej". Reproduktionen har størrelse ca. 66x48 cm.

Et af malerierne blev udstillet på Charlottenborgs Forårsudstilling 1886, katalog nr. 330.

Børnene på malerierne er i følge Ribe Lokalarkiv: Drengen med hunden Perle er Frederik Lerche med en søster. De tre piger er fra venstre, Marie Engelbrecht, Puggaardsgade 13, Karoline Thomsen og Karen Lauridsen.

(Reg. maj 2005)

"Parti fra Grønnegade i Ribe", oliemaleri, 49x40,5 cm, 1885, privateje

 

Maleriet på auktion hos Bruun Rasmussen Havnen, 19. sept. 2016.

På bagsiden af blændrammen mærkat fra Peter Tom-Petersens egen auktion, 5. marts 1894, vurderingspris 140,- kr. I følge kunstnerens egne notater solgt for 66,- kr.

(Fotograferet på eftersyn. Reg. okt.2016)

"Om morgenen kl. 11", oliemaleri, uden mål, ca. 1886, privateje.

Jeg antager, at maleriet har motiv fra Apoteket på Gammeltorv og viser en af Peter Tom-Petersens brødre i sengen en sen formiddag, deraf titlen: "Om morgen kl. 11". Et billede af PT-P med denne titel blev udstillet på Charlottenborgs Forårsudstilling 1886, katalog nr. 616. Senere solgte PT-P på sin auktion (Sporon Auktion) 1891 maleriet "Klokken 11" til maleren Georg Achen, (salgspris 95,- kr.) og dette har målene 60x34 cm, ca. som ovenstående. Et andet maleri fra apoteket, "Flaskeskylningsrummet på Gammeltorvs Apotek" af Peter Ilsted, 1886, viser et rum af samme størrelse og med et tilsvarende vindue. Dette maleri tilhører Den Hirschsprungske Samling og har oprindelig tilhørt apoteker Kristian Tullin Petersen, PT-Ps far. (Reg. sept. 2012)

"Gammeltorv", oliemaleri, 29x35 cm, 1887, privateje

 

Maleriet viser udsigten fra øverste etage i Peter Tom-Petersens forældres ejendom på hjørnet af Nytorv og Fredriksberggade, Gammeltorvs Apotek. Motivet har han benyttet i flere malerier og tegninger udført på forskellige årstider. Bagerst i motivet er Vor Frue Kirkes tårn med øverste del af tårnet omgivet af et arbejdsstillads.

Maleriet solgt på auktion, Lauritz.com, 03. april 2015, fotograferet på eftersyn.

(reg. maj 2015)

"Interiør med læsende dreng", sign. 1888, oliemaleri,

82x103 cm, privateje.

 

Motivet er antageligt fra en af de sydfynske herregårde, hvor Peter Tom-Petersen malede i 1888. Herfra flere malerier fra Rygård, som havde blyindfattede vinduer lig det på maleriet.

(Reg. feb. 2017, foto Th. Jørgensen)

"Velkomstscene ved en havn i Svendborgsund", oliemaleri, 33x45 cm, 1889, privateje

Motivet er fra Troense på Tåsinge, og gengiver Badstuebroen hvor det lille dampskib "Prøven" i 1880erne sejlede færgefart fra Thurø over Troense til Svendborg. Maleriet kendes i flere varianter af Peter Tom-Petersen, samt en tegning som er gengivet i bogen "Tåsinge rundt", Tåsinge Museums Forlag, 1982. 

Maleriet på auktion hos Bruun Rasmussen Havnen, 3. november 2014, fotograferet på eftersynet.

(Reg. okt. 2014)   

"Parti fra Svendborg med en pige, der ser ud over vandet", oliemaleri, 37x50 cm, 1889, privateje

Billedet gengiver udsigten fra Troense mod Thurø.

Maleriet på auktion hos Bruun Rasmussen Havnen, 15. december 2014, fotograferet på eftersynet.

(Reg. dec. 2014)

"Gadeparti fra Civita d´Antino", oliemaleri, 39x28 cm, 1890, tilhører Pescarabruzzo Foundation Art Collection, Associazione Culture Tracks, Italien.

Billedet er et af flere som er købt af den italienske kulturelle institution i Pescara som er ved at opbygge en samling af malerier af de skandinaviske kunstnere, der arbejdede i området i Abruzzerne.

Samlingen har tre malerier af Peter Tom-Petersen.

Samme motiv ses på tegnet skitse under menupunktet Tegninger. 

Billedet gengives med tilladelse af Associazione Culture Tracks. (Reg. nov. 2013) 

"Parti fra Civita d´Antino, Italien", oliemaleri, 1890, 43x38 cm, tilhører

Pescarabruzzo Foundation Art Collection.

Billedet solgt på auktion hos Bruun Rasmussen, februar 2014.

Motivet er trappen op til Civita d´Antino`s byport. På etagen over porten boede Peter Tom-Petersen og andre kunstnere hos familien Cerroni, når de opholdt sig i byen. Huset kaldes Casa Cerroni.

(Reg. juni 2014)

"Bordet dækkes, Civita d´Antino", oliemaleri, 44,5x60 cm, 1890, privateje (ukendt)

Gengivelsen af billedet stammer fra katalog til Peter Tom-Petersens egen auktion, Sporon 1891.

Billedet udstillet på Charlottenborgs Forårsudstilling 1891. Motivet er fra spisestuen i Casa Cerroni og viser en tjenestepige og i baggrunden sandsynligvis den danske kunstner Henry Lørup, der opholdt sig i Civita d´Antino samtidig med både Peter Tom-Petersen, Kristian Zahrtmann og P. S. Krøyer. (Reg. okt. 2012)  

"Gade i Civita d´Antino", oliemaleri, 92x84,5 cm, 1890, tilhører Faaborg Museum.

Maleriet vist på udstillingen "Fynboerne i Italien", Faaborg Museum maj-september 2013 samt på

Sophienholm september-november 2013. På kunstnerens egen auktion, Sporon 1891 havde billledet 

titlen "Skrædderens Hus i Civita d´Antino". På trappen under den buede portal sidder tre skræddere 

i arbejde.

(Reg. juli 2013)

"En markedsplads i Italien, Piazza della Erbe, Verona", oliemaleri, dec. 1891, 41x35 cm.

Maleriet på auktion 25. august 2014 hos Bruun Rasmussen Havnen, nr. 1435/1.

Foto fra eftersyn, august 2014. (Reg. aug. 2014)

Der eksisterer et studie til maleriet med en lidt anden beskæring af motivet.

Gengives herunder.

"Piazza della Erbe, Verona", oliemaleri, uden datering, 28x34 cm, privateje

(Reg. aug. 2014)

"Aftensol, Civita d´Antino", oliemaleri, 35x56 cm, 1892, tilhører Faaborg Museum.

Maleriet vist på udstillingen "Fynboerne i Italien", Faaborg Museum maj-september 2013 samt på

Sophienholm september-november 2013.

Billedet til salg på kunstnerens egen auktion, Charlottenborg (Sporon), 1912, nr. 17, hvor det ikke blev solgt.

Købt til Faaborg Museum 1913.

(Reg. juli 2013)

"Efter Frokosten", oliemaleri, 1892, 66x79 cm, Tilhører Johannes Larsen Museet.

 

Maleriet viser spisestuen i Casa Cerroni i Civita d´Antino, hvor hustruen Marie Elisabeth

Tom-Petersen samtaler med en italiensk pige om et brev.

Der findes to næsten ens malerier med dette motiv, og dette er i efteråret 2014 købt til

Johannes Larsen Museet i Kerteminde med støtte fra Ny Carlsbergfondet. Museet har

desuden et andet Peter Tom-Petersen maleri, "Gadeparti i Civita d´Antino" fra 1890. 

"Efter frokosten" er malet på parret Tom-Petersens bryllupsrejse, hvor de boede i en

periode fra marts 1892 i Casa Cerroni.

Maleriet vist på udstillingen "Fynboerne i Italien", Faaborg Museum maj-september 2013

samt på Sophienholm september-november 2013.

Se desuden motivet som radering, nr. 308 "Interiør fra Civita d´Antino", 1902.

(Reg. feb. 2015)  

"Ved Stranden Børsen, Vinter", oliemaleri, 34x43 cm, uden datering, privateje

 

Maleriet var på auktion hos Lauritz.com den 23. juli 2015. Motivet findes også som radering, nr. 21 i hjemmesidens fortegnelse. Raderingen er fra 1902.

(Foto fra eftersyn. Reg. jan. 2016)

"Nikolaj Tårn med slagterboderne "Maven"", oliemaleri, uden datering, 35x43 cm.

 

Maleriet til salg på auktion, Bruun Rasmussen Havnen, 12. sept. 2016.

(Fotografi fra eftersyn. Reg. sept. 2016)

"Parti fra den gamle beværtning "Slukefter"", oliemaleri, 35x42 cm., privateje.

 

Motivet er fra Strandvejen i Hellerup, hvor beværtningen "Slukefter" lå omtrent på hjørnet, hvor Callisensvej i dag ligger.

Maleriet på auktion 12. september 2016 hos Bruun Rasmussen Havnen.

(Foto fra eftersyn, reg. jan. 2017)

"Udsigt over købstaden", litograferet anskuelsestavle, 74x100 cm, ca. 1904, privateje. Foto: Poul Olsen.

Anskuelsestavle fra Det Nordiske Forlag ved Chr. Olsen. Byen er ikke en eksisterende by men har mange træk til fælles med Faaborg: Havnen og jernbanen placering i byplanen, lysthuset i forgrunden, byporten og møllerne i baggrunden.

(Reg. nov. 2012)

"Konservesgården i Faaborg", tegning fra 1913.

 

Den store bygning med porten i midten er nu en del af Faaborg Museum,

hvor fabrikant og mæcen Mads Rasmussen sammen med de fynske kunstnere i

1910 stiftede museet. Den senere museumsbygning ligger på grunden

til venstre for den gamle gård.

(Reg. sept. 2014)

 

"Havneparti fra Faaborg", oliemaleri, 47x53 cm, 1904, privateje.

 

Maleriet på auktion, Bruun Rasmussen Havnen, 21. sept. 2015, med

forkert betegnelse "Havneparti fra Aalborg".

Motivet svarer til raderingen med titlen "Havnen i Faaborg med skonnert"

fra 1904. Se fortegnelsen nr. 173. På bagsiden af maleriet af kunstneren noteret med blyant: "Havneparti fra Faaborg".

Fotograferet på eftersynet. (Reg. sept. 2015)

"Havnemole Helsingør", oliemaleri, 36x50,5 cm, uden datering (ca. 1908), privateje.

Maleriet er udateret, men motivet svarer til en tegnet skitse dateret 26. juli 1908. Gengivet herunder.

Motivet kendes desuden i en anden malet version som også gengiver karantænestationen længere inde

på molen.

(Reg. jan. 2014)

"Havnemole Helsingør", blyantstegning, dateret 26. juli 1908, privateje

"Fra  pigeværelset, Mathildevej", oliemaleri, 59x51 cm, 1912, privateje.

Personerne på billedet er hustruen Marie Elisabeth Tom-Petersen og

sønnen Christian Tom-Petersen i kunstnerens hjem. Værelset har oprindelig

været beregnet for tjenestepigen, men er i 1912 blevet drengens værelse.

På bagvæggen ses maleriet "Parti fra Strandgade i Helsingør" (gengives

her under)  og derunder sandsynligvis raderingen "Nytorv med

Flæskemarkedet", nr. 18 i hjemmesidens fortegnelse. De øvrige billeder på

væggen til højre har ikke kunnet indentificeres endnu. (Reg. okt. 2014)

"Parti fra Strandgade i Helsingør", oliemaleri, 52x46 cm, udateret, privateje.

Billedet er malet en gang i perioden mellem 1906 og 1912, hvor Peter

Tom-Petersen arbejdede om sommeren i Helsingør.

Billedet ses afbildet på maleriet her over. (Reg. okt. 2014)

"Gaden i Burg Fehmarn", oliemaleri, 36x52 cm, 1914, privateje.

I sommeren 1914 besøgte Peter Tom-Petersen sammen med familien Fehmarn i deres

sejlbåd. De måtte afbryde rejsen og hurtigt tage hjem, da de tyske havne lukkede

på grund af 1ste Verdenskrigs udbrud.

Der kendes kun to malerier fra turen. (Reg. maj 2013)

"Sommerdag ved Smed May`s hus", oliemaleri, 56x48 cm, 1915, privateje.

Foto: Morten Larsen, Noble Antiques.

Motivet ses som variant i raderingen fra 1920, nr. 213 i hjemmesidens fortegnelse.

(Reg. apr. 2013)

"Ærøskøbing set fra Møllebakken", oliemaleri, 47x63 cm, 1917, privateje.

 

Billedet solgt på auktion 28. oktober 2016 hos Lauritz.com.

(Fotografi fra eftersyn. Reg. nov. 2016)

"Creutz Boghandel, Ærøskøbing", oliemaleri, 50x56 cm, 1923, privateje.

 

Motivet er boghandelen på hjørnet af Vestergade og Søndergade.

Boghandelen eksisterer stadig og er set fra Sluttergyden.

Maleriet har Peter Tom-Petersen malet i 3 eksemplarer, der såvidt jeg har

fået oplyst skulle være ens.

Dette eksemplar har tilhørt en mangeårigt ansat i boghandelen, Sylvia Walther.

(Reg. juli 2015)

"Parti fra en baghave med nyudsprungne træer", oliemaleri, 52x45 cm, 1923, privateje.

Billedet solgt på auktion, Bruun Rasmussen, 3. marts 2014.

Motivet er fra Ærøskøbing, og billedet er sandsynligvis identisk med et maleri solgt

1926 på kunstnerens egen auktion: "Blomstrende frugttræ Sluttergyden, Ærøskøbing"

(Reg. marts 2014)

"Roskilde Landevej ved Fasanvej", oliemaleri, 35x41 cm, ca. 1925, privateje

Motivet er Roskildevej set hvor Søndre Fasanvej krydser. Peter Tom-Petersen boede på hjørnet af Mathildevej og Søndre Fasanvej, ca. 500m. fra dette motiv, ad vejen til højre ved den røde kirkegårdsmur.

(Reg. juni 2012)

"Havestuen ved Bogladen, Vestergade", oliemaleri, 51x44 cm, 1926, privateje

Havestuen ligger i boghandler Creutz´s have bag boligen og boghandlen

i Vestergade, Ærøskøbing

(Reg. sept. 2014)

Erik Tom-Petersen © 2010 • Alle billeder (hvor intet andet er påskrevet) på denne hjemmeside er udført af Peter Tom-Petersen   Rettigheder til teksten tilhører Erik Tom-Petersen