Tegninger
Der findes ingen fortegnelser over Peter Tom-Petersen tegnede arbejder, og det er heller ikke muligt at give noget præcist tal på, hvor mange tegninger kunstneren har lavet. En betydelig del af tegningerne fra 1882 og frem til ca. 1900 er udført med henblik på gengivelse i bøger og tidsskrifter.
Få af hans tegningerne er i offenlig eje, og et ukendt antal findes spredt hos mange private ejere. Hos kunstnerens familie findes ca. 20 skitsebøger bevaret. Desuden ejer de et stort antal originale tegninger. En del tegninger må formodes at være gået tabt efter at have været benyttet til gengivelse i samtidens tidsskrifter og bøger.
De fleste af Peter Tom-Petersens tegninger er udført med blyant på papir. Tegninger til tidsskrifter og bøger er dog tit tegnet med pen og tusch.
Tegninger i form af skitser og forarbejder til Peter Tom-Petersens malerier og raderinger findes fra alle hans aktive år. En del af raderingerne er således udført efter tegninger fra 1880erne (deraf nogle gange to årstal på raderingerne).
Ligesom med hans malerier, er det muligt at lave en kronologisk oversigt over de tegnede arbejder, især fordi mange af dem er gengivet i samtidens blade, bøger og aviser. Desuden er de fleste af hans tegninger daterede.
OVERSIGT OVER PETER TOM-PETERSENS TEGNINGER
OG ILLUSTRATIONER
De tidlige år 1878 - 1881
Der kendes kun få tegninger fra de tidligste år, og ingen fra før Peter Tom-Petersen i 1877 starter på Kunstakademiet i København. Egentlige studietegninger fra akademitiden er der også kun få af.
"Sejlskibe", tegning uden datering, signeret T. P.
Fra ungdomsårene eksisterer der ca. 30-40 små tegninger
med sejlskibe, meget omhyggeligt udført og ofte med
skibets navn noteret under. Motivet med sejlskibe ses også
på maleriet fra 1878: "Sejlskibe på Sundet"
"Høstvogn", tegning dateret 28/10 1878.
Signeret P. Th. Petersen.
Tegninger i brev til vennen August Sonne. Ca. 1878
"Prøve nr. 3", anatomitegning fra tiden på Kunstakademiet,
dateret som antaget prøve 23/12 1878.
"Mølle i Stockholm", tegning dateret 10/8 1880.
Gengivet i "Ude og Hjemme", nr. 234, 26. marts 1882.
Desuden findes motivet på maleri, dateret 8/8 1880.
Dec. 1881 - 1884
Hovedparten af Peter Tom-Petersens virke som illustrator ligger i årene fra hans afgang fra Kunstakademiet, og frem til han begynder at radere i året 1900. Første gengivelse af en tegning ses i tidsskriftet "Ude og Hjemme" den 18. december 1881. Tegningen gengives i den tids reproduktionsteknik, xylografi. Motivet bliver snittet i tykpladen af hårdt træ, således at de hvide partier bortskæres, og den sorte streg står ophøjet tilbage og afgiver trykfarve til papiret. En ikke altid lige nøjagtig gengivelse af kunstnernes tegninger.
En fremtrædende skikkelse inden for boghåndværket i 1800-tallets anden halvdel er xylografen F. Hendriksen. Han er i 1877 initiativtager til tidsskriftet "Ude og Hjemme", hvortil mange af samtidens forfattere og kunstnere bidrager. F. Hendriksen omdanner senere sin xylografiske anstalt til en egentlig reproduktionsanstalt, da de nyere fotografiske metoder til reproduktion bliver taget i brug.
"Thorvaldsens skulptur af Frederik den sjette", tegning i "Ude og Hjemme",
årg. 5, nr. 220, 18. dec. 1881.
Hans navn skrives på dette tidspunkt: P. Th. Petersen.
"Dampskibet Geiser på Larsens Plads i København", tegning i "Illustreret Tidende". årg. 23, nr.1164, 15. januar 1882.
Bemærk at gengivelsen har en opdeling over den lodrette midte, fordi trykpladen er skåret af to xylografer, da trykket skulle nå at trykkes den 15. januar. Den tilhørende artikel omhandler en aktuel begivenhed, hvor det helt nye dampskib Geisers præsenteres. En eksisterende tegnet skitse til trykket er dateret d. 5. januar 1882. Efter de to halvdele var skåret, blev de limet sammen og de tilstødende partier efterbehandlet så sammenlimningen blev mindre tydelig.
"Moulin Debray, Paris", tegning dateret 10. maj 1883.
En variation af motivet med mennesker i forgrunden er
gengivet i "Ude og Hjemme", årg. 7, nr. 338, 23. marts 1884.
1885 - 1890
Denne periode er præget af mange tegninger til bøger og tidsskrifter, men blandt tegningerne er der også skitser og forarbejder til malerier.
"Midsommer i Mölle", tegning fra 1884. Forarbejde til maleri.
"Søndag i Mölle", side 455 i "Illustreret Tidende", nr. 36, 7. juni 1885.
Artikel med tekst og illustrationer af Peter Tom-Petersen.
"Tjele", tegning i M. Galschiöt, "Danmark i Skildringer og Billeder",
P. G. Phillipsens Forlag, 1887, side 220, bind 1.
Den originale tegning dateret 13. juni 1885.
Titelblad til "En slem Drengs Historie", af Thomas Bailey Aldrich, Otto B. Wroblewskys Forlag, 1885, med 12 illustrationer af Peter Tom-Petersen.
"Mellem Fortunen og Lyngby", tegning dateret 6. april 1886.
"Selvportræt med 3 piger", tegning i "Illustreret Tidende", årg. 27,
nr. 37, side 451, 3. juni 1886.
Billedtekst: "Sommerminde: Hun sajer, te hun ve forlove Dem og gift
sæ m Dem, om De ve mal hinner."
Postkort fra ca. 1890. Fremstillet til brug i Sverige. Tilhører Per Sørensen.
Andre eksempler på Peter Tom-Petersens postkort på
http://piaper.dk/postkortkunstnere/Postkortkunstnere/Peter_Tom_Petersen/Peter_Tom_Petersen.htm
1891 - 1899
Perioden indledes med Peter Tom-Petersens bryllup og rejsen til Italien med hustruen Marie Elisabeth Tom-Petersen.
De får i samme periode 3 sønner.
Der kendes især tegninger til tidsskrifter samt forarbejder til malerier.
"Fra Civita d´Antino", tegning dateret 16. april 1892.
"Nyhavn", tegning i M. Galschiöt, "Danmark i Skildringer og Billeder",
P. G. Phillipsens Forlag 1893, side 762. Signeret med årstal 1893.
Tegning uden titel i "Illustreret Tidende", årg. 36, nr. 41,
side 591, 14. juni 1895.
Tegningen viser kunstnerens hustru Marie Elisabeth
Tom-Petersen med sønnerne Lorentz og Ditlev samt et
ukendt barn.
1900 - 1926
Efter århundredeskiftet begynder Peter Tom-Petersen sit arbejde
med raderingerne, og der bliver tegnet færre tegninger til bøger
og tidsskrifter.
Hvad der fra disse år findes af tegninger er især blyantstegninger som har været forlæg eller skitser til raderinger og malerier eller detaljer af malerier. På nogle af tegningerne ses et indstreget kvadratnet, der viser, at kunstneren benytter tegningen til det videre arbejde med en radering eller et maleri. Ved aflæsning tegningen i kvadratnettet kan han lave en forstørrelse af motivet på lærredets kvadratnet eller præcist overføre tegningen til et kvadratnet på raderpladen.
"Asiatisk Kompagni set fra Gammelholm", tegning i skitsebog,
dateret 22. juni 1903. Forarbejde til radering nr. 24.
"Regensens Gård", tegning i J. P. Trap, "Kongeriget Danmark",
bind 1, 1906, side 203. Signeret med årstal 1904.
"Havnen i Ærøskøbing", tegning dateret 14. juni 1916.
"Søndergade i Ærøskøbing", tegning 1916, på Ærøskøbing Museum.
Forarbejde til radering nr. 211 fra 1919.
På raderingen er el-masterne fjernet.
"Rue Ferou, Paris", tegning dateret 21. april 1921.
Forarbejde til radering nr. 297 fra 1922.
|